zondag 1 juni 2014

Week 3 roadtrip: Deel twee van the Great Ocean Road

24-30 maart

Maandag 24 maart: We reden naar Point danger. Het was een beetje vreemd aangezien er een grote aluminiumsmelterij vlakbij het uitkijkpunt gepositioneerd is. We bereikten Point Danger via een onverharde weg, waarop ook grote vrachtwagens aan en af reden naar de smelterij. We hebben de wandeling in Cape Grant niet gedaan, omdat het landschap overschaduwt werd door de mastodont van de fabriek. Daarna reden we naar Cape Nelson. Opnieuw een klein schiereilandje, waarop een aantal mooie bezienswaardigheden gesitueerd zijn. De aanwezigheid van de mens was echter opnieuw overduidelijk aangezien er langs de kustlijn een ‘wind farm’ ingepland was. We bezochten er het ‘enchanted forest’. Een mooi wandelpad doorheen een sprookjesachtig bos langs de kustlijn. De feeërieke sfeer werd gecreëerd door een speciale boomsoort (Melaleuca lanceolaa), waarbij de takken een gebladerd dak vormen waaronder een samenspel van schaduwen en rotsen een mysterieus woud vormen. Na deze wandeling reden we verder naar de vuurtoren. Onze Wiki camps app gaf aan dat er iets landinwaards een gratis kampeerplek was, en dus besloten we daarheen te rijden. Onderweg bezochten we nog een aantal mooie grote grotten, Tarragal cave.

Dinsdag 25 maart: De dag aangevat met een 2 uur durende wandeling om zeehonden te spotten. En we hebben er na heel goed speuren in de diepte enkele zien zonnen op de kliffen. Wel schattig. Daarna zijn we nog naar de Blowholes geweest. Dit is de plaats waar extra voedselrijke watergronden zijn waardoor er veel verschillende beestjes te zien waren. Er zouden naast veel vogels, ook dolfijnen en zelfs walvissen te zien zijn. Helaas hadden ze die dag geen zin om zich te tonen. Daarnaast lag het Petrified Forest. Kalksteenrosten die door het voortdurend overstromen zijn gaan lijken op versteende boomstammen. Het zag eruit alsof we ergens in een woestijn waren aanbeland. Onderweg ook nog een Wind nursery tegen gekomen, wat gelijk is aan een stuk land met heel veel windmolens op. Daarna zijn we een plekje gaan zoeken om te slapen waar we hebben gekampeerd aan het water, de Glenelg River in Donovans net over de grens in South Australia. Hier kampeerden we samen met een Duitse jongen die alles met de fiets afrijdt.

Woensdag 26 maart: Princess Margeret Rose Cave gaan kijken, maar het was te duur dus hebben we enkel de tentoonstelling bezocht en daarna terug de auto in richting Mount Gambier. In het informatiecentrum hebben we opnieuw info over de regio ingewonnen en zijn we richting bibliotheek getrokken om te internetten en al ons electronica op te laden. Daar kwamen we opnieuw onze Duitse cyclist tegen! Verena is dan ook gaan kijken naar de tweedehandsboekwinkel om Camps 6 eventuueel aan te schaffen, maar de winkel was helaas gesloten. Richting Mt Schank gereden en er overnacht.

Dond 27 maart: Mount Gambier/ Mt Schank: de dag begonnen met een stevig ontbijt aan de voet van Mt schank om daarna op de rand van de vulkaankrater te gaan wandelen. Daar hebben we menig kangoeroe doen opschrikken met ons engelengezang!! Nogmaals gestopt in de tweedehandsboekenwinkel, maar geen Camps 6. Daarna Blue lake bezocht, een vulkaankrater die zich vulde met water die enorm blauw uitslaat. We hebben ook mount Gambier bezocht, alléé met de auto tot daar gereden, maar omdat het al vrij laat was zijn we niet meer gaan wandelen en hebben we onze kampplaats langs de Princess Highway opgezocht. Eerst een beetje ongerust omdat het nogal dicht aan de snelweg lag maar eenmaal het donker werd stierf het verkeer ook stilaan uit en konden we zalig slapen.

Vrijdag 28 maart: Millicent, een beetje rondgehangen in de bibliotheek op zoek naar ideeën voor de komende dagen, helaas is er de komende kilometers niet veel te doen. Ook Adelaide is niet echt een trekpleister. Na het opzoekwerk naar het McIntyre Lake getrokken waar we ons laat middagmaal/avondeten hebben verorberd. Daarna terug naar onze kampplaats van gisteren getrokken om morgen sneller richting Beachport te kunnen vertrekken. Drie keer raden wie we tegen kwamen onderweg: jawel de Duitse wielerfanaat.

Zaterdag 29 maart: hebben we een ontdekkingstocht ondernomen doorheen Beachport. We hebben genoten van het goede weer en we maakten een wandeling langs het strand van ‘the salmon hole’. We hebben de scenic route afgereden en besloten dat we aan ‘the pool of Siloam’ gingen lunchen. We waren van plan om een douche te nemen aan dit meertje, maar er waren echter niet echt douches voorzien. Eerder een snel afspoelstraaltje in de buitenlucht. Het weer was goed, maar niet zo schitterend dat we halfnaakt konden rondparaderen aan het meertje. We hebben er onze kleren dan maar gewassen. Daarna zijn we doorgereden tot aan een kampeerplaats net voor Robe.

Zondag 30 maart: rustdag. Het was een heerlijk warme dag en de was die we gisteren hadden gedaan was nog niet droog. Het ideale excuus om een hele dag lekker niets te doen. Dat en we waren net allebei een heel spannend boek aan het lezen (de millennium trilogie deel 1 & 2). We besloten onze kampeerstoeltjes uit te zetten ons goed in te smeren en we waren klaar voor uren leesplezier… Alleen de honger hield ons van het lezen af en dan maakten we vlug een potje noedels klaar. Living the life dus! In de vooravond werden we even opgeschrikt door een halfnaakte man die uit zijn auto sprong voor een snelle pitstop.