maandag 16 juni 2014

Week 4 roadtrip: Robe-Adelaide

31 maart- 6 april

Maandag 31 maart bereikten we eindelijk Robe en hielden halt in het informatiecentrum. We reden tot aan de “Old Goal”, de restanten van een primitieve gevangenis vanwaar we wandelden tot aan “ The Obelisk”, een vierkantige vuurtoren die rood-wit geschilderd is omdat de vissers klaagden dat hij niet zichtbaar was tegen de witte kalkstenen rotsen. Het leek eerder op een groot uitgevallen ijsje :D

In het infopunt hadden we een infoblaadje meegekregen waarop alle adressjes met overheerlijke lokale specialiteiten verzameld stonden. We besloten hiervan gebruik te maken en onszelf nog eens te trakteren op “fish and chips”. Na deze zalige maaltijd zijn we nog naar de lookout over 'Beacon hill reserve' gaan kijken. Op de hoogste heuvel is een klein torentje opgetrokken van waarop de omgeving overkeken kan worden. Opvallend was de ophoping van een soort zwarte slakjes op dit torentje.

We sloten onze dag af op een gratis kampeerplek, waar verschillende grappige campers aanwezig waren (uitschuifbare stukken en daken in allerlei vormen en kleuren).

1 april begonnen we met wat verloren rijden! Onze eerste stop was bij 'The Granites', een prachtig lang strand waar een drietal grote granieten in de waterlijn liggen. Er zouden dolfijnen moeten te zien zijn geweest, helaas waren we niet in staat ze te spotten!

Daarna doorkruisten we 'Coorong National Park'. We reden langs imense zoutmeren gevuld met vogels en overzagen gigantische vlaktes met lage begroeiing. We stopten aan een meer waar sporen te zien waren van een poging tot uitkappen van een putdeksel voor een waterput uit de zandsteen. Deze plek had de toepasselijke benaming: 'Well coverstone'. Het was er heel erg warm en toen we uiteindelijk de beschaving weer inreden, besloten we voor een ijsje te gaan. We wandelden de winkel echter uit met een meloen en gerookte ham :D. We overnachten aan de 'Menupie lookout'. De hitte werd gelukkig wat verdreven door een onweertje en een stortbui.

Twee april begon met een bezoekje aan 'Tailem Bend'. Een minigehucht met een infopunt dat ook het lokale treinmuseum was. We kregen er een rondleiding door een wat oudere man, nuja het was te zeggen hij volgde ons gewoon bij onze ontdekkingstocht door het museum en kon zo hier en daar wat info geven. De speeltuin naast het museum was eigenlijk iets leuker :D

Daarna zijn we doorgereden naar 'Murray Bridge', waar we de kunstgallerij hebben bezocht en er een aantal prachtige potten hebben bewonderd. In het informatiepunt was ons aangeraden om een aantal parken te bezoeken. Het weer was echter niet al te bijster en de parken waren dan ook niet zo aantrekkelijk. We reden ze snel door en waren wat verbijsterd over de hoeveelheid krijsende kaketoes.

Donderdag cruisden we door de 'Adelaide hills'. Er waren een aantal bijzonder steile afdalingen, waar speciale remstroken voor vrachtwagens waren voorzien. Het was echt opvallend hoe traag en voorzichtig er werd gereden. Het is echt een prachtig natuurgebied dat doorsneden wordt door de snelweg. We bereikten 'Adelaide' in de voormiddag en parkeerden aan het 'Aquatic Centre', vanwaar we dan te voet de stad in trokken.

We besloten te overnachten net buiten de stad aan een voetbalveld. 'S ochtends bij het inpakken van onze auto kwam de buurvrouw even haar licht op steken. Ze vond het super dat we door het land aan het reizen waren, maar stiekem was ze ook wat bang van die vreemde auto die voor haar deur geparkeerd stond. Ze bood ons vanalles aan, maar het praatje was voor ons meer dan genoeg om onze dag goed te maken. We bezochten het 'SA museum', waar er net een nieuwe tentoonstelling liep over Aboriginals: Ngintaka. Het was de voorstelling van een verhaal waarin een reuzesalamander een goede maalsteen van een groep Aboriginals stal en ermee vluchtte. De groep mensen achtervolgden hem en bij deze tocht maakte de reuzesalamander een aantal kenmerkende eigenschappen in het landschap. De verhalen van Aboriginals hebben verschillende lagen aan betekenis, en hier was de verklaring van het ontstaan van het landschap en een geografisch overzicht wel erg duidelijk. Er mochten helaas geen foto's genomen worden van deze tentoonstelling.

We zagen er ook een aantal anthropologische beelden waarop te zien was hoe een bepaald gebak 'demper' wordt gemaakt. Opvallend is dat hun gebak rechtstreeks in de as werd gebakken. Een ander videofragment toonde een expeditie naar een aantal rotsschilderingen, waarbij vrij onverwacht een gigantische schildering van een soort slang werd gevonden. De rest van het museum was sterk vergelijkbaar met een aantal andere musea dat we hebben bezocht. Zo waren er hier dus ook opgezette dieren, fossielen van het vroegste leven op aarde en een kleine tentoonstelling over Papoa Nieuw Guinea.

We hebben ook geweten dat er die vrijdag een belangrijke football match was: Adelaide Crows ↔ Sydney Swans, waarop een gigantische mensenmassa afkwam. Toen we de stad inwilden liepen we tegen de stroom in, en toen we de stad dan weer verlieten was het niet veel anders. :D

Zaterdag hebben we snel Marieke's telefoon voorzien van een andere provider. We bezochten de 'State Library' en in hetzelfde gebouw was er ook een kleine kustgallerij. We zagen er verschillende soorten van visuele kunst. Zo was er een protestfilm gemaakt uit verschillende youtube filmpjes en een filmpje waarin het nummer 'A stairway to heaven' achterwaarts werd gezongen, omdat de tekst dan zou oproepen tot duivelse praktijken.

We besloten dat we klaar waren met Adelaide en reden door naar 'Mallalla' om er te overnachten. Op deze gratis kampeerplek begonnen we snel ons boeltje uit te pakken en te koken. We waren nog niet compleet geinstalleerd of er kwam een iets oudere man naar ons toe gesneld met de boodschap dat we onze deuren dicht moesten houden omdat er muizen in de auto zouden kruipen. Niet veel later kwam 'Suppah Pete' zich voorstellen. Een oudere man die al snel zijn levernsverhaal uit de doeken deed. Een bijzonder opgewekte man met een vijs of twee los, zo vertelde hij ons dat hij graag ronddanst in roze panties op de beat van technomuziek :D

We werden er ook vervoegd door een Canadees die we eerder op onze weg hadden gespot. Zijn reis zat er zo goed als op en hij gaf ons al zijn overschot aan proviand. Bijzonder vriendelijke man, die een beetje introvert was en het duidelijk moeilijk had om een gesprek aan te knopen. Hij vertelde ons over een volksfeest in 'Laura'. We besloten er heen te trekken, maar we waren net te laat. Om 5 u waren ze aan het opruimen, enja laat dat nu net het moment zijn waarop we toestuikten.

We besloten door te rijden tot net voorbij 'Melrose' en er te overnachten aan een monument: “Goyders line”. Een soort bos van holle bomen waar er een klein monumentje was opgericht.